Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
85.

Jerzy Krawczyk
(1921-1969)

Morze, 1965

olej, płótno / 67 x 90 cm

sygn. p.d.: gmerek autorski, na odwrociu nalepka z Centralnego Biura Wstaw Artystycznych z 1965 r. oraz na blejtramie nalepka z Desy

Cena wywoławcza:
7 000 
Estymacja:
9 000 - 10 000 
Cena wylicytowana:
8 500 
85.

Jerzy Krawczyk
(1921-1969)

olej, płótno / 67 x 90 cm

sygn. p.d.: gmerek autorski, na odwrociu nalepka z Centralnego Biura Wstaw Artystycznych z 1965 r. oraz na blejtramie nalepka z Desy

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Łódź, kolekcja prywatna Salzburg, Auktionshaus Kaupp, aukcja 29.11.2008, poz. 2174

Kolonia, Galerie Kunsthaus Lempertz, Polnische Kunst 1965, październik – listopad 1965.

Jerzy Krawczyk to jeden z najciekawszych twórców łódzkiego środowiska artystycznego a zarazem najwybitniejszy reprezentant Grupy Malarzy Realistów. Urodził się w 1921 roku w Łodzi. W latach 1935-1939 uczył się w Szkole Rysunku i Malarstwa Szczepana Andrzejewskiego w Łodzi. W 1938 roku wyjechał do Wiednia, a w latach okupacji przebywał w niewoli w Dortmundzie. Po wojnie powrócił do Łodzi i rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, które szybko przerwał. Od 1947 roku do końca życia pracował jako rysownik w Zakładzie Anatomii Prawidłowej na Akademii Medycznej w Łodzi. Dorobek twórczy Krawczyka umiejscawia go jako lidera łódzkiej szkoły realizmu. Jego malarstwo przez krytyków przypisywane jest najczęściej do surrealizmu, rozumianego jednak w sposób zupełnie indywidualny. Początkowo Krawczyk podążał w swym malarstwie zgodnie z kierunkiem wyznaczonym przez Władysława Strzemińskiego. Równocześnie malował obrazy noszące cechy postimpresjonizmu lub w konwencji tradycyjnego realizmu. Na lata 1955-1958 przypadł czas lirycznych bezludnych pejzaży, przedstawiających opustoszałe ulice, nadmorskie krajobrazy, ascetyczne widoki wsi. Okres ten stanowił zapowiedź fascynacji realizmem magicznym, kierunkiem bliskim surrealizmowi, w Polsce często określanym jako malarstwo metaforyczne. Pod koniec życia Krawczyk związany był z Grupą Malarzy Realistów, z którą od 1962 roku kilkukrotnie wystawiał. Nadrzędnym celem grupy było stworzenie przeciwwagi do malarstwa abstrakcji poprzez podkreślanie wagi sztuki przedstawiającej. W istocie Grupa Malarzy Realistów zrzeszała tych twórców, którzy nie znajdowali dla siebie miejsca w ówczesnym mainstreamie artystycznym. Jerzy Krawczyk wielokrotnie wystawiał swoje prace, zarówno w Polsce jak i zagranicą. Wielki sukces odniósł m.in. na Biennale Sztuki w Sao Paolo w 1967 roku. Po śmierci artysty w 1969 roku jego dorobek prezentowano wielokrotnie na wystawach w Łodzi, Warszawie, Poznaniu i Krakowie.