Damien Hirst to jeden z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych współczesnych artystów. Niekonwencjonalny rzeźbiarz, autor instalacji, malarz i grafik, urodził się w Bristolu a dzieciństwo spędził w Leeds, gdzie uczęszczał do Leeds College of Art and Design. W latach 1986-1989 studiował w Goldsmiths College w Londynie. Będąc na drugim roku studiów zorganizował w 1988 roku wystawę w halach londyńskich doków, zatytułowaną Freeze. Hirst należy do czołowych twórców ugrupowania „Young British Artists”, które ukonstytuowało się w 1990 roku. Doświadczenie dorywczej pracy zarobkowej w kostnicy miało wielki wpływ na twórczość Damiena Hirsta. Obejmuje ona szeroka gamę mediów od malarstwa i rzeźby po instalację i sztukę konceptualną. Tematyka obejmuje kruchość życia, niechęć społeczeństwa do konfrontacji ze śmiercią oraz naturę miłości i pożądania. W sztuce Hirsta przeplatają się elementy nauki i kultury konsumenckiej. W swoich najbardziej znanych instalacjach z cyklu „Natural History” artysta wykorzystuje martwe zwierzęta, zmuszając widzów do refleksji nad ich własnym i społecznym stosunkiem do śmierci. Akwaria i witryny narzucają kontrolę nad kruchym tematem w nich zawartym, stanowiąc zarazem barierę między widzem a obiektem. Martwe zwierzęta umieszczone w formalinie wyglądają jak żywe, a jednocześnie epatują odsłoniętymi wnętrznościami czy poćwiartowanym ciałem. Oprócz kontrowersyjnych instalacji Damien Hirst znany jest z serii obrazów punktowych, które powstają nieprzerwanie od końca lat 80. XX w. Inna seria to tzw. Spin Paintings, w których do nakładania farby na płótno artysta wykorzystuje maszynę przędzalniczą. Do znanych dzieł Hirsta należą również Obrazy Motyle, w których ponowie sięga artysta do prawdziwych owadów układając je w misterne wzory. W 1995 roku otrzymał nagrodę Turnera.